Ambacht van de verbeelding

Voor het vastleggen van de mooiste sportmomenten krijg je als cameraman maar één kans. Maar het Betere Camerawerk zorgt voor de impact.

Pronkstukjes
Anders dan gebruikelijk bij het regstratie van sport, draait Aard van der Hulst zijn reportages voor Sport1, in de daluren rond voetbalwedstrijden, op een ‘high-end’ camera. Daar zit een vaste (film)lens op, waarmee je niet zo makkelijk kunt anticiperen op de actie als met een ‘gewone’ broadcastcamera. Je kunt er bijvoorbeeld niet zo cosmetisch mee in- en uitzoomen. Toch zijn de sfeerclips van Aard door de sportzender ronduit ontdekt als pronkstukjes.

Perspectief op het veld
Aard van der Hulst krijgt van Sport1 carte blanche: ‘De druk, die vooral sportcameramensen voelen voor het ‘hebben’ van niet te missen momenten, die is tijdens het draaien van deze sfeerclips voor mij niet zo aanwezig.’ Voor Aard kan de creativiteit hoogtij vieren in deze opdracht. Soms wél wat ondankbaar gepositioneerd langs het veld (zonder stoeltje, dus dan maar op de knieën) maar dat geeft een ander perspectief op het veld, een meer filmische blik op de actie. Tesamen met de opdracht vooral de sfeer in beeld te brengen, geeft het draaien met deze camera een filmische kwaliteit aan de situatie, die juist de emotie rond de sport ten volste tot zijn recht laat komen.

Als door de wol geverfde sportcameraman heeft Aard nog altijd oog voor échte sportmomenten.
Zoals de actie van Cristiano Ronaldo, die tijdens de warming-up voor de Champions League wedstrijd Real – Atletico de bal tegen de neus van een jongetje in het publiek had geschoten en na afloop zijn t-shirt aan het jongetje gaf. Aard stond hier met zijn neus (en camera) bovenop en wist als enige dit moment vast te leggen. Deze beelden gingen de hele wereld over. 

Emotie maakt het verhaal
Sportprestaties registreren en de match op de milimeter volgen is een sport op zich. Maar in dit soort reportages krijgt Aard de kans om ook het verhaal eromheen te verbeelden: het verhaal van de emotie – wat eigenlijk de drijvende kracht is achter elke sport: De shock van een misser, het drama van een blessure, de sprakeloze teleurstelling van verlies, de ontlading bij een pegelharde treffer of het borrelende besef langs de zijlijn, ver voor het eindsignaal, dat dit wel eens een gewonnen wedstrijd kon zijn.
En, er wordt bovendien niet alleen filmisch gedraaid, maar ook filmisch nagedacht. Na de overhandiging van het shirt maakt Aard het verhaaltje af met dat unieke shot van een nog steeds pruilend jongetje met het t-shirt in zijn hand, en diens vader, die zijn geluk niet op kan.

Ja, juichende vaders, huilende trainers, nostalgische ex-profs die hun oude honk bezoeken. Mannen binnen het voetbal lijken het kind in zichzelf vlak onder hun huid te dragen. En de vrouwelijke supporters volgen het spel vanaf de zijlijn alsof zij elf kinderen hebben.

Ervaren sportcameramensen kennen de dynamiek van het spel als geen ander en spelregels als hun broekzak. Anticiperen op wat er voor de lens gebeurt, is key. Zij kennen de spelers; de dramaqueens en de tanks, de stille krachten en de neuroten, de namen en rugnummers om hun acties feilloos vast te leggen.

Beauty van het drama
Als sportcameraman ziet Aard van der Hulst ook de beauty van het drama en schroomt niet om in zijn sfeerreportages de contouren royaal in te kleuren met slowmotion en Hans Zimmer-tracks die hij vast meenam op zijn laptop. En zo kon het wel eens een degradatie potje Go Ahead – Graafschap zijn, waarbij Aard verzuchtte ‘oh, hier had ik echt bij moeten zijn met m’n camera!’

Aard werd werkelijk overstelpt met reacties op de Ronaldo-video. Hij merkte dat opeens iedereen er een mening over leek te hebben, niet alleen collega’s en sportkenners. Ja, waar emotie treffend wordt verbeeld, spreekt dat mensen aan. En dat is ook precíes het terrein – zo niet het enige terrein – waar mijn domein dat van de sport overlapt: op het vlak van het drama.

Ambacht van de verbeelding
Emotie gevangen in beeld en geluid, letterlijk: een sportwedstrijd gevangen in een warme waterval van gezang, oorlog gevoerd binnen de beschaving van spelregels, sprekende gezichten op de tribunes – binnen hetzelfde vak dezelfde boekdelen. De groene mat, de blauwe nacht, schel wit licht, vuur uit fakkels én in de ogen van de spits met de bal op zijn slof om te schieten.

Als het gaat om pure bombast, vrijwillig aangewakkerd drama in de vorm van spel en een vleugje hysterie in het heetst van de strijd: zet mij maar vooraan. Ik hou ervan!

En het betere camerawerk is het ambacht van de verbeelding. Met de combinatie van een geoefend sportcamera-oog en een filmische aanpak, en bovendien met de excellente montage en muziekkeuze, maakt de hand van een beeldenmaker het plaatje compleet. Dat heet: impact.

I.D.